Novák Antalné Kovacs Rozália, avagy Torma Roza néni, Nagymamám

Nem ismertem egyik nagyszülőmet sem. Egy emlékem van apám anyáról. Négy, vagy öt éves voltam, ült az ágya szélén és megkötöttem a csípőfűzőjét.  Nem tudott már lehajolni, hogy ezt megtegye. De apu sokat mesélt bölcs anyáról. Na de van nekem egy elő darabja bent a szívembe. Néhány ima.  Ezeket apu tanította nekünk  ahogy Ö  tanulta.  Gyerekorom egyetlenegy biztos pontja az esti ima volt. Minden nap lefekvés előtt egybegyúlt a szanaszét család, és elmondtuk az imákat.

A középső imán latszik hogy a legidősebb.  Mikor kérdeztük aputól  mi az a 'roditom' azt mondta Ö is kérdezte anyától, aki azt válaszolta, "Nem tudom fiam, nagyagyad is úgy mondta."
A harmadik ima anyámtól van és a mai napig mondjak  szombatonként az estimisen Gencsapátiban, a Páti templomban.
-vasmegyei, csöngei tájszólásban:)) -
1.
Előbb hogy sem lefeküdjek
kezeimet összeteszem
hozzád emelem szívemet
istenem áldlak tégedet
hogy velem annyi jót tettél
vészéjektől megmentettél.
O Mária édesanyám
kérlek legyen gondod reám
Ó üdvözítő Jézusom szent sebeidben zárkózom
mélyedből vered folyt éretem
lemosván az én vétkem
mert nyugton csak úgy aluszok ha vigyáz a reám őrangyalom.

2.
Én le fekszem én ágyomban
mint kis kakas kaparsóban
angyalok keljetek fel
kis kakas szomralodik
Krisztusunk születik
három csepp vére le cseppenik
az angyalok felszedik
roditomba fel viszik
isten elé adják
 a jo isten is azt mondta
sön tréfa semmi játék
aki esztet este reggel elmondja
a jó isten megsegíti, ámen.

3.
Ó édes istenem hálát rebeg lelkem
hogy egész napon át úgy szerettél engemet
bánom sok vétkemet szent fiadnak vére mossa meg kegyesen szívemet fehére
vérasszony felettem gondviselő szemeid kérlek óvd meg  az éjjel testemet lelkemet
szűz anyám és őrangyalom legyetek én velem ha ti reám vigyázat nyugodt lesz éjjelem, ámen. 



Az előbb hazudtam. Volt még egy biztos dolog az életembe.  Vasárnap együtt ettünk ebédet.

4.
Áld meg minket úr isten testünket lelkünket és ezeket az áldót eledeleket amelyeket a bőséges jóvoltadból hozzánk veszünk  a mi urunk a Jézus Krisztus által, Ámen


5. (a kedvencem)
Mindennek szemeiben, te benned bíznak úr isten 
te adsz nekünk eledelt alkalmas időben, felnyitott szent kezeiddel betöltés minket minden nemi áldásaiddal, ámen. 


Evangélikus templom, Csönge

Megjegyzések